Witaj na WinnicaLidla.pl
serwisie z szerokim wyborem napojów alkoholowych.

Czy masz już ukończone 18 lat?
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych.
*Pole wymagane
Prosimy o zapoznanie się z naszymi informacjami dotyczącymi polityki prywatności i ochrony danych osobowych.

Chcemy, aby korzystanie z naszej Witryny było komfortowe. W celu poprawy jakości funkcjonowania Serwisu i dostosowania treści reklamowych do Twoich preferencji, my i nasi zaufani partnerzy możemy przechowywać pliki cookies w Twojej przeglądarce i przetwarzać zawarte w nich dane osobowe analityczne i marketingowe. Kontynuując korzystanie z naszej Witryny bez zmiany prywatności ustawienia, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies w Twojej przeglądarce. Pamiętaj, że zawsze możesz się wycofać Twoja zgoda poprzez zmianę ustawień dotyczących plików cookies na zasadach opisanych w naszej Informacji dotyczącej plików cookie. Dodatkowe informacje o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych i przysługujących Ci prawach znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Zapisz się do naszego newslettera

i zdobądź
kod rabatowy 20 zł
za jednorazową rezerwację
za minimalną kwotę 200 zł*

*Kodu rabatowego nie można łączyć z promocjami w serwisie winnicalidla.pl

Ograniczona produkcja win na świecie na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Ograniczona produkcja win na świecie na przestrzeni ostatnich dwóch lat

W związku z globalną sytuacją ekonomiczną, panującą wojną , ale również okresem pandemii i zmian klimatycznych, świat winiarski zmienia się bardzo dynamicznie. Dostępność win z różnych regionów jest mocno ograniczony, koszty transportu rosną, kurs euro wzrasta, problem z dostępnością szkła to najważniejsze problemy z którymi boryka się obecnie branża. To wszystko wpływa również na finalną cenę wina na półce sklepowej.

 

Wino w czasach pandemii.

O ile na świecie odnotowano spadki konsumpcji wina to w Polsce wprost przeciwnie były kilku procentowe wzrosty spożycia. Mimo lockdownów i zamknięciu drzwi restauracji i hoteli. Wprowadzeniu lockdownów i właściwie całkowitego zamknięcia branż gastronomicznej i hotelarskiej, wino znalazło swoją drogę dotarcia do konsumentów. W roku 2020 w pierwszym półroczu odnotowano wzrost importu wina na poziomie prawie 5%. Z kolei według Nielsena w czwartym kwartale 2019 roku w stosunku do czwartego kwartału roku 2020 odnotowano prawie 10% wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu wartościowym. Przełożyło się to na wzrost 6,5 % licząc w butelkach i 6,1% w litrach w tym okresie. Importerzy, dystrybutorzy i producenci wina odrobili lekcję i przełożyli swoje moce przerobowe na sprzedaż detaliczną, co pokazały powyższe liczby.

Okres lockdownu i zamrażania sektorów gospodarki zdaje się być już w pełni za nami, jednak długo zamknięte restauracje i hotele odcisnęły piętno na branży winiarskiej. Wielu producentów zaczęło współpracować z sieciami handlowymi chcąc utrzymać stabilność finansową i płynność produkcji. Co z kolei odbiło się głośnym echem po zakończeniu lockdownów. Wielu restauratorów zaczęło zmieniać karty win w poszukiwaniu nowych pozycji, które nie zostały wprowadzone do sieci handlowych i sprzedawane w ogólnodostępnych punktach sprzedaży.

 

Pozytywny efekt pandemii na wino w sieciach handlowych.

Pozytywnym efektem ubocznym związanym z panującym wirusem COVID-19 okazała się współpraca na linii sieć handlowa – producent wina. W sieciach handlowych pojawiły się marki win, które wcześniej nie były zainteresowane współpracą w takim zakresie. Co z kolei daje możliwość przeciętnemu konsumentowi do próbowania bardziej wyszukanych win i ciekawych smaków w bardzo przystępnych cenach. Nie ma się co oszukiwać, że większość importerów nie jest w stanie uzyskać tak dobrych warunków handlowych, jakie może uzyskać, np. Lidl operując dużym wolumenem zakupu.

 

Jaki wpływ na wino ma transport?

W okresie pandemii z racji problemów z przemieszczaniem się i bardzo wysokim ryzykiem rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 odnotowano również dynamiczny wzrost sprzedaży polskiego wina. Oczywiście wiele czynników ma wpływ na rozwój rodzimych napitków, ale to też w okresie pandemii na półkach sklepowych zaczęło pojawiać się coraz więcej win od polskich winiarzy. Transport i logistyka były po prostu znacznie łatwiejsze, a że polskie wina są z roku na rok coraz lepsze to zagrzały swoje miejsca w każdej sieci handlowej do dnia dzisiejszego. Pandemia jednak minęła i przyszły kolejne problemy, które odbijają się piętnem na branży winiarskiej. Przez wzrost cen paliw, kursu euro i dolara, koszt logistyki znowu poszybował w górę. Winiarze, producenci i importerzy właściwie z miesiąca na miesiąc podnoszą ceny, aby biznes był rentowny.

 

Zmiany klimatyczne to kolejny problem branży winiarskiej.

Kolejny aspekt, którego nie da się przeskoczyć to zmiany klimatyczne, które zaobserwujemy na całym świecie. Europejska organizacja zrzeszająca rolnicze związki zawodowe i organizacje spółdzielcze przewiduje w sezonie 2021/2022 znacznie mniejsze zbiory winogron.

Szacuje się, iż produkcja wina w trzech przodujących krajach Unii Europejskiej czyli we Włoszech, Francji i Hiszpanii wyniesie o 18% mniej niż w sezonie 2020/2021. Z kolei Międzynarodowa Organizacja Winorośli i Wina (OIV) ogłosiła, że w 2021 roku światowa produkcja wina osiągnie jeden z najniższych poziomów w historii. Ma to oczywiście związek ulewami, przymrozkami i gradobiciem, które nawiedziły Francję, Włochy i Hiszpanię. Mówi się, że będzie to rok z najniższą produkcją win od ponad 60 lat.

 

Francja najbardziej dotkniętym zmianami klimatycznymi krajem w UE.

W związku z wiosennymi przymrozkami i wysoką letnią wilgocią, która przełożyła się na wiele chorób winorośli prognozuje się, że cały kraj odnotuje spadek produkcji na poziomie 30% w stosunku do sezonu 2020/2021. To najbardziej widoczne luki w ofertach większości importerów win, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Problem z dostępnością produktów, potrzeba zakładania alokacji na wina, które i tak nie są wstanie zapewnić ciągłości dostaw do importerów, a finalnie do restauracji, stwarza pole dla sieci handlowych. Wciąż niewiele restauracji stosuję metodę codziennego przedruku karty win, co nie pozostawia pola do żonglowania i wymiany etykiet na inne. Otwiera to jednak pole dla sieci handlowych i sprzedaży detalicznej, które mogą pozwolić sobie na częstszą rotację win na półkach. Francja znowu, więc staje się towarem luksusowym i pożądanym, którą łatwiej będzie dostać w retailu niż w restauracji.

 

Wzrosty produkcji.

Międzynarodowa Organizacja Winorośli i Wina szacuje, że produkcja win na półkuli południowej będzie największa w historii i wyniesie 59 milinów hektolitrów, czyli więcej o 19% w stosunku do ubiegłego sezonu. Samo Chile i Australia wyprodukują o 30% więcej, a Argentyna 16% więcej. Stale wzrasta również produkcja win w USA. Możemy spodziewać się, że mimo wzrostu cen logistyki rynek zostanie dosłownie zalany winami z nowego świata.

Sytuacja na rynku winiarskim jest bardzo dynamiczna, niesie za sobą wiele zmian, ale i możliwości. Dzięki temu możemy znaleźć coraz więcej ciekawych win w ogólnodostępnej sprzedaży.

 

Wina, które warto spróbować w kontekście powyższych informacji to na pewno:

Gewurztraminer Reserve, Dietrich | 0,75L | 12,5% (winnicalidla.pl)

Chateau Isolette Aquarelle 2014 (winnicalidla.pl)

Château La Tour Blanche, Sauternes (winnicalidla.pl)

Winnica Niemczańska Palava (winnicalidla.pl)

Gavi del Comune di Gavi, Le Clivie | 0,75L | 12,5% (winnicalidla.pl)

 

 

Ewa Relidzyńska

 

założycielka projektu Lady Sommelier , który ma na celu promowanie kultury picia wina w Polsce. Najbardziej aktywna sommelierka w branży winiarskiej. Absolwentka szkoły Wine and Spirit Education Trust ze specjalizacją w zakresie win i mocnych alkoholi. Członkini Stowarzyszenia Sommelierów Polskich tworząca strategię i komunikację organizacji w social mediach. Na co dzień tworzy karty win w restauracjach i hotelach, gdzie prowadzi również szkolenia z zakresu obsługi, sprzedaży i wiedzy winiarskiej. Organizuje degustacje dla klientów prywatnych i firmowych. Współpracuje z importerami, dystrybutorami i winiarzami. Zasiada w jury konkursów Wino na Medal, Konkursie Polskich Win w Jaśle. Czynnie prowadzi instagramowy kanał ladysommelier.pl na którym dzieli się wiedzą i przybliża świat win i kulinarów. Współprowadząca pierwszego sommelierskiego Pucharu Mistrzów Online, prowadząca Mistrzostwa Polski Sommelierów i Międzynarodowych Mistrzostwa Sommelierów.