Gdy przychodzi do wymieniana największych graczy na europejskim i światowym rynku wódki, koniecznie trzeba podkreślić zasługi Finlandii w tym zakresie. Sumienność, precyzja i przywiązanie do jakości, czyli cechy, które przypisujemy Finom, znajdują odzwierciedlenie również w produkowanej przez nich wódce. W szczególności w legendarnej Finlandii. Trunki tej słynnej marki goszczą w Winnicy Lidla i czekają, aż zapoznasz się z ich jakością.
Historia fińskiej wódki w skrócie
Jak doszło do powstania prestiżowej Finlandii? Cofnijmy się o kilka stuleci. Choć Finlandia (kraj) jako producent wódki obecny jest na światowym rynku od stosunkowo niedawna, historia destylacji w tej części kontynentu europejskiego sięga przynajmniej wieku XVII. Początkowo alkohol otrzymywany z zacieru rodzimych zbóż, czyli jęczmienia i żyta, stanowił domenę chłopstwa. Popularność trunku rosła – wśród różnych warstw społecznych – co w XIX wieku wymusiło wprowadzenie przez państwo regulacji prawnych.
Rok 1919 był przełomowym w historii fińskiej whisky. Wtedy bowiem rząd wprowadził prohibicję. Zakończyła się ona w roku 1932, kiedy państwo zyskało wyłączność na produkcję i dystrybucję alkoholu. Wiązało się to z powstaniem dużych zakładów państwowych. Rozwój krajowego rynku alkoholi wysokoprocentowych rozpoczął się na dobre w latach 50. W 1953 roku powstała bowiem destylarnia Koskenkorva Distillery, produkująca jedną z najważniejszych do dziś wódek fińskich.
W roku 1970 w Rajamäki, niewielkim mieście na południu kraju, za sprawa państwowej firmy Alko, rozpoczęła się piękna historia najsłynniejszej skandynawskiej wódki. O jej prestiżu i znaczeniu wiele mówi sama nazwa, z którą wiąże się wielka odpowiedzialność. To oczywiście legendarna już Finlandia.
Finlandia – ikona fińskiej wódki
Marka Finlandia w roku 1970 wypuściła na rynek swój sztandarowy produkt – Finlandię Classic. Kariera trunku szybko nabrała olbrzymiego rozpędu. Już w roku 1971 Finlandia, której producent początkowo nastawiony był na rynek skandynawski, zaczęła robić furorę w Stanach Zjednoczonych. Stała się pierwszą wódką klasy premium z tej części świata, która zaczęła gościć na salonach za oceanem. W połowie lat 70. producent Finlandii otworzył nowy zakład w Rajamäki, w następnej dekadzie produkcja przeniosła się do destylarni Koskenkorva.
Wiele osób markę Finlandia kojarzy z wyszukanymi wódkami smakowymi – i bardzo słusznie. Od lat 90. producent wzbogaca swoje portfolio o kolejne warianty aromatyzowanej wódki. Pierwsza była Finlandia Cranberry, czyli słynna żurawinowa. W ślad za nią podążały wódki limonkowe, mango i grejpfrutowe. W latach 00. do oferty producenta dołączyły wódki smakowe Finlandia w odsłonie porzeczkowej i mandarynkowej. W 2014 światło dzienne ujrzała Finlandia kokosowa, smakosze mogli też zacząć poznawać potencjał barmański Finlandii o smaku owoców leśnych.
Krystaliczna wódka z serca Finlandii
Wódka Finlandia powstaje na bazie dwóch surowców – wyselekcjonowanych ziaren jęczmienia oraz krystalicznie czystej wody z lodowca z miejscowości Koskenkorva. Naturalna filtracja wody przepływającej przez morenę glacjalną sprawia, że jakiekolwiek procedury z zakresu puryfikacji okazują się zbędne. Na fenomenalną czystość trunku duży wpływ ma aż 200-krotna (!) destylacja. Krystaliczna czystość wódki na bazie wody z lodowca jest motywem, który znajduje odbicie zarówno we wzornictwie butelek Finlandii, jak i w chwytliwych hasłach reklamowych, takich jak „w poprzednim wcieleniu byłam czystą, lodowcową wodą źródlaną” z 1998 roku lub „wódka z czystszego miejsca” z roku 2005.
Finlandia – premium wódka o zasięgu globalnym!
Słynna wódka z Finlandii pod koniec XX wieku i na początku wieku XXI stała się wódką o znaczeniu globalnym. Choć marka Finlandia należy obecnie do amerykańskiego koncernu Brown-Forman Corporation, producent tejże wódki niezmienne dba o arcyfiński charakter swojego specjału. Co warto wiedzieć, wódka ta od lat 70. promowana była w ramach wielu bardzo kreatywnych akcji marketingowych, co wpłynęło znacząco na jej ogólnoświatową rozpoznawalność. Była promowana choćby jako „Wódka Finlandia dla miłośników wódki” czy „Finlandia. Wódka ze szczytu świata“. Pod koniec lat 90. producent wódki Finlandia współpracował z Pucharem Świata w narciarstwie alpejskim, później również z zespołem kierowców wyścigowych West McLaren Mercedes. W 2002 roku stała się oficjalną wódką Jamesa Bonda w filmie „Śmierć nadejdzie jutro”.
Nietrudno się dziwić, że wódka produkowana z tak unikalnych składników jak woda z lodowca i z najwyższym poziomem profesjonalizmu uzyskała szereg prestiżowych nagród branżowych w konkursach takich jak International Wine & Spirits Competition, The San Francisco World Spirits Competition czy Vodka Masters. Dotyczy to zarówno klasycznej wódki i wariantu odświeżonego jako Finlandia Platinum, jak i wszystkich barwnych odsłon smakowych tego trunku.
Wódka premium w ekskluzywnych butelkach
Finlandia znana jest nie tylko z doskonałego smaku i nieszablonowego marketingu, ale też z nowatorskiego designu. To dzięki współpracy producenta z wybitnymi projektantami i artystami butelki, w których zamknięto krystalicznie czystą fińską whisky, stanowią prawdziwe perełki sztuki użytkowej. Pierwszy wzór, „Frozen Ice”, autorstwa, Tapio Wirkkala, nawiązywał do surowego klimatu fińskiej Laponii. Dzięki specjalnej fakturze butelka przywodziła na myśl sople lodu z Arktyki. Projekt został w doceniony przez krytyków i na długie lata stał się ikoną marki. Na przestrzeni lat projekt podlegał niewielkim modyfikacjom. Zmienił się choćby kolor nakrętki, z czerwonego na niebieski, kolor butelki, których chylił się w stronę błękitu, a także etykieta, na której zamieszkały trzy renifery.
W roku 1998 pojawił się nowoczesny projekt „Hammered Ice” Hansen Design z Design Philadelphia, parę lat później swoją koncepcję zaprezentował i wprowadził w życie Harri Koskinen. „Glacial Ice” zdumiewała teksturą jeszcze bardziej zbliżoną do lodu, co rzecz jasna nawiązywało do wody lodowcowej wykorzystywanej do produkcji alkoholu. W 2011 znawcy sztuki designu i miłośnicy marki mogli zapoznać się z nowoczesnym projektem „Melting Ice” – owocem współpracy Harriego Koskinena i grona innych utalentowanych projektantów.
Butelki Finlandii zaskakują nie tylko swoim stylowym wyglądem, ale też pojemnością. Stałym gościem w katalogu Winnicy Lidla jest choćby wersja o pojemności 1,75 l, wymarzona na prezent dla wymagającego konesera.
Czy udzieliła Ci się aura luksusu i najwyższej jakości zapewnianej przez Finlandię? Jeśli tak, poznawaj najlepsze fińskie wódki smakowe z Winnicą Lidla!